radelect.com
×

محصولات

لامپ کم مصرف چگونه کار میکند؟

1397/04/17 0 1550 RSS
0 رای

این لامپ‌ها باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شوند و طول عمر بیشتری دارند و به همین دلیل ، خیلی از کشورها با اجرای سیاست‎های تشویقی ، وضع قوانین مالیاتی و محدود کردن تولید لامپ‌های معمولی ، استفاده از این لامپ‎ها را ترویج می‌کنند ، اما هنوز خیلی‌ها با زیر و بم استفاده از این لامپ‌ها آشنایی ندارند.
کارشناسان توصیه می‌کنند هرگز لامپ‌های کم‌مصرف سوخته و شکسته‌تان را نگه ندارید و آنها را به مراکز بازیافت تحویل دهید. این لامپ‌ها به دلیل وجود جیوه ، جزو زباله‌های خطرناک هستند و در صورتی که همراه با زباله‌های دیگر و به روش سنتی دفع شوند موجب آلودگی محیط خواهند شد.
مثلا کمتر کسی است که بداند وقتی یک لامپ کم‌مصرف ‌می‌شکند، بخار جیوه موجود در آن که خطرناک و سمی است، متصاعد می‌شود و به همین خاطر نباید به خرده‌های لامپ کم‌مصرف دست زد یا برای جمع کردن آن از جاروبرقی استفاده کرد؛ بلکه فورا باید پنجره‌ها را باز و به مدت ۱۵ دقیقه اتاق را ترک کرد تا بخارهای جیوه از محیط خارج شود و سپس با ماسک و دستکش، خرده‌های لامپ را در ظرف شیشه‎ای دردار یا دو لایه کیسه پلاستیک گذاشت و در آن را بست. این مطلب، شما را با ظرایفی از این قبیل درباره لامپ‌های کم‌مصرف آشنا می‌کند.
در برخی کشورها قرار دادن این لامپ‌ها همراه سایر زباله‌ها جریمه‎های سنگینی دارد اما متاسفانه در کشور ما در این زمینه اقدامات و اطلاع‌رسانی مناسبی صورت نگرفته و مراکزی هم برای جمع آوری زباله‌های خطرناک وجود ندارد و حتی روی بسته‌بندی این لامپ‌ها نیز هیچ هشداری درباره خطرناک بودن بخار جیوه ذکر نشده است.
لامپ‌های کم‌مصرف، مصرف را ۴ تا ۶ برابر لامپ‌های معمولی، بهینه می‌کنند
در اوایل دهه 80 میلادی با تولید لامپ‌های فلورسنت فشرده ، تحول عظیمی ‌در روشنایی ایجاد شد و به دلیل مصرف بسیار كمتر انرژی این لامپ‌ها نسبت به لامپ‌های رشته‌ای ، به «لامپ‌های كم‌مصرف» شهرت یافتند.
لامپ کم‌مصرف نوعی لامپ فلورسنت است و شیوه کار آن به‌ این صورت است که برخورد الکترون‌ها، اتم‌های جیوه داخل لامپ را برانگیخته و اشعه ماورای بنفش تولید می‌کند.
برخورد این اشعه نامریی با لایه فسفر پوشش داده شده روی سطح داخلی تیوپ، نور مریی ایجاد می‌کند که با تغییر فسفر می‌توان نورهایی با رنگ‌های گوناگون مانند سبز، زرد، سفید، قرمزو آبی ایجاد کرد.

در میان حباب لامپ‌های معمولی یک فیلامان نازک تنگستنی قرار دارد که نازک بودن و جنس آن موجب می‌شود در مقابل عبور جریان الکتریکی مقاومت بالایی داشته باشد و دمای آن در اثر عبور جریان تا ۲۲۰۰ درجه سانتی گراد بالا برود. این انرژی گرمایی، اتم‌های تنگستن را برانگیخته می‌کند.
این اتم‏ها نیز ناپایدار هستند و سریع به حالت برانگیخته‌نشده برمی‌گردند و انرژی اضافه را به‌صورت نور مرئی می‌تابانند. بنابراین لامپ‌های معمولی علاوه بر نور، مقدار زیادی گرما نیز تولید می‌کنند؛ در حالی که لامپ‌های فلورسان فشرده در مقایسه با این لامپ‎ها گرمای بسیار کمتری تولید می‌کنند. به همین خاطر است که لامپ‌های کم‌مصرف در مقایسه با لامپ‌های معمولی، ۴ تا ۶ برابر، مصرف را بهینه می‌کنند.

 

راد الکتریک پیشرو در واردات و توزیع ملزومات برق و الکترونیک صنعتی

(0 )

برای این مطلب نظری ثبت نشده، شما اولین نظر را ارسال نمایید.

نظر خود را ثبت کنید